בתי החולים הממשלתיים ינוהלו על ידי רשות ממלכתית נפרדת ממשרד הבריאות

12 מרץ 2014 10:44 | יש עתיד

ועדת המשנה ל'ריבוי הכובעים' של משרד הבריאות, בראשות רונית קן, שפעלה כחלק מועדת גרמן, לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, פירסמה אתמול את המלצותיה לרפורמה במערכת

תת הועדה לבחינת ריבוי הכובעים של משרד הבריאות, בראשות רונית קן, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, פירסמה אתמול את מסקנותיה לשינוי מבנה הפיקוח והניהול במערכת הבריאות. המסקנות הן למעשה חלק ראשון בסדרת נושאים, שנבחנו בחודשים האחרונים במסגרת ועדת גרמן, לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית בישראל. 

הנושאים האחרים שנבחנו בועדות המשנה הנוספות הם: תיירות המרפא וסוגיית ביטוחי הבריאות.

 

לדברי שרת הבריאות, יעל גרמן: "המנדט, שניתן לתת הועדה, בראשות רונית קן, היה לעסוק בשלושת הכובעים של משרד הבריאות: הן כקובע רגולציה, הן כגורם אכיפתה במערכת הבריאות בכלל, ובבתי החולים, בפרט, והן כבעלים של בתי החולים הממשלתיים. כל זאת משום שריבוי התפקידים הזה מחליש באופן משמעותי את מעמד המשרד ופוגע במערכת הבריאות הציבורית". 

בפועל, במהלך החודשים האחרונים דנה תת הועדה בדרכים לחיזוק מנגנוני משילות ובקרה של משרד הבריאות על בתי החולים שבבעלות המדינה, וזאת מאחר שהאופן בו בנויה מערכת הפיקוח, המכפיפה את בתי החולים הממשלתיים למשרד הבריאות (הן כבעלים, והן כמשרד ממשלתי), אינה מאפשרת בפועל ניהול ובקרה אפקטיביים על ידי המשרד.

תת הועדה נדרשה גם לחיזוק מנגנוני הבקרה והניהול הפנימיים של בתי החולים הממשלתיים עצמם ולהגברת השקיפות, שכן מדובר בארגונים מורכבים בעלי היקפים גדולים של פעילות כלכלית, הפועלים בסביבה עסקית ורגולטורית דינמית וסבוכה. בתי החולים אינם ערוכים כיום  מבחינה ארגונית לנהל את הפעילות שבאחריותם בצורה מיטבית, בין השאר בשל חוסר גמישות ניהולית, העדר תמריצים להתייעלות, מבנה ארגוני לוקה בחסר (מבחינת מנגנוני ניהול ובקרה אפקטיביים) וחלוקת תפקידים בעייתית בינם ובין תאגידי הבריאות שקמו בצידם.

מסבירה רונית קן, יו"ר תת הועדה: "הנחו אותנו 4 עקרונות יסוד בפתח הדיונים: "1. טובת המטופל בראש סדר העדיפויות.  2. אחריות המדינה להבטיח אספקת שירותי בריאות לציבור.  3. ישימות הפתרונות המוצעים, שכן נושא ריבוי הכובעים של משרד הבריאות כבר נדון בעבר באופנים שונים בועדות קודמות (ועדת נתניהו, ועדת לאון וועדת אמוראי), אך הפעם ברור היה כי עלינו לגבש פתרונות ישימים. 4. שמירה על גמישות עתידית תוך אפשרות מתן מענה לצרכים משתנים של המערכת".

 

אלה הן המלצות תת הועדה:

א.    רשות מרכזים רפואיים ממשלתיים סטטוטורית תוקם מחוץ למשרד הבריאות ובנפרד ממנו, ואליה יועברו מגוון תפקידי הבעלים (פיקוח ניהולי), המצויים כיום באגפי המשרד השונים, על פי המיפוי שהוכן על ידי משרד הבריאות.

ב.     בתיה"ח הממשלתיים וכל תאגידי הבריאות, קרנות המחקר, אגודות הידידים והגופים הנוספים שהוקמו לידם (מרכזים רפואיים ממשלתיים), יהיו כפופים לרשות המרכזים הרפואיים הממשלתיים.

ג.      ראש הרשות יהיה כפוף לשרת הבריאות על פי החוק.

ד.     עיגון מטרותיה, משימותיה וסמכויותיה של הרשות - ייקבע בחוק.

ה.    בשלב ראשון ועל מנת להציג פתרון מהיר- הקמת הרשות תהא מכח החלטת ממשלה. זהו פתרון זמני בלבד עד להשלמת תהליך החקיקה.

ו.      שרת הבריאות תמנה את העומד בראש הרשות החדשה. אין חובה כי בראש הרשות יעמוד בעל רישיון לעסוק ברפואה, אלא הדגש יהיה על מי שהוא בעל ניסיון והשכלה בתחומי ניהול כלכלי, פיקוח ובקרה. בכל מקרה, כהונת ראש הרשות תהיה קצובה.

ז.      במקביל להגברת הפיקוח על המרכזים הרפואיים הממשלתיים יחוזקו מנגנוני הפיקוח והבקרה בבתי החולים עצמם על ידי הקמת ועדות מייעצות להנהלות בתי החולים, מינוי מבקר פנים, מינוי ועדת ביקורת ומתן חיזוק משמעותי למעמדו וסמכויותיו של מנהל כספים.

ח.    לצד חיזוק מנגנוני הביקורת והמשילות, תינתן גמישות ניהולית למנהלי בתי החולים ולצידה תוגבר האחריות.

ט.    מנכ"ל משרד הבריאות לא יהיה אחראי, או בעל סמכות ביחס לרשות המרכזים הרפואיים, וזאת על מנת לוודא קיומה של הפרדה מהותית ואפקטיבית.

י. מנכ"ל משרד הבריאות יעסוק ברגולציה, יתמקד בעבודתו כמיניסטריון ורגולטור, וזאת בשים

   לב למסגרות תקציביות מאושרות. רגולציה על בתיה"ח, שלה השלכות תקציביות משמעותיות,

    תיעשה בהסכמה עם מנהל הרשות. במקרה של חילוקי דעות תיבדק המשמעות התקציבית על

    ידי הרשות, והנושא יובא להכרעת השרה. הרשות תהא כפופה לשרת הבריאות.

 

לדברי רונית קן: "הקמת רשות המרכזים הרפואיים הממשלתיים  מותירה את השליטה בתהליך ארוך הטווח בידי שרת הבריאות, אשר תוכל לקבוע את סדרי העדיפויות והאיזונים הנדרשים בשלבי התכנון והיישום. לממשלה תהיה שליטה והשפעה על התנהלות המערכת בהיבטי תקציב וכוח אדם".

 

מוסיפה השרה גרמן: "מדובר במהלך הניתן ליישום בפרק זמן סביר, כיוון שהוא מצומצם יחסית בהיקפו ובמשכו, ואין בו כדי לשנות סדרי עולם במערכת הבריאות. הרשות בעצם תאפשר לנו במשרד הבריאות להתמקד בביצוע תפקידי המיניסטריון, בעוד שהיא תתמקד בביצוע תפקידי הבעלים. מהלך שכזה יניח את התשתית לחיזוק מנגנוני המשילות והבקרה של המדינה על המרכזים הרפואיים שבבעלותה, וכן לשיפור הניהול והבקרה בבתי החולים עצמם, תוך הגברת השקיפות. אני משוכנעת שבכך, המערכת כולה תתחזק, והציבור יצא אף הוא נשכר, שכן משרד הבריאות צפוי לשפר את תפקודו, ואילו המרכזים הרפואיים יתנהלו לפי אמות מידה מתקדמות של ניהול ושקיפות, כמצופה מארגונים בעלי חשיבות כה מכרעת.

 

אני מבקשת להודות לרונית קן על ההתגייסות למשימה הלאומית ועל הובל ועדת המשנה בשכל רב ובתבונה. אני מבקשת להודות גם לכל אחד מחברי הועדה האחרים על הזמן שהקדישו לדיוני הועדה ולקריאת חומרי הרקע, ועל תרומתם החשובה לגיבוש ההמלצות. חשוב לי להדגיש כי  המלצות וועדת המשנה משקפות את המתווה הכללי לפתרון בעיית כפל התפקידים, ואינן יורדות לפרטי סעיפי החקיקה, שתידרש. בימים הקרובים כבר תחל עבודת המשך של צוותי עבודה ייעודיים".

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שמונת הצעדים של ״יש עתיד״ למלחמה בקורונה

קודם כל מקים ממשלה אחרת. 18 שרים. יעילה, חסכונית, ממוקדת מטרה. בלי שר לענייני מים ובלי חליפי. קבינט קורונה של ארבעה שרים: ראש ממשלה, אוצר, בטחון, בריאות. זה נקרא צוות, והדבר הכי חשוב במצבי חירום הוא עבודת צוות. אחר כך הייתי עושה שמונה צעדים:

המשך לקריאה

ראש האופוזיציה, ח״כ יאיר לפיד בנאום סיעה

אנחנו המדינה היחידה בעולם שהגיעה לגל השני מוכנה עוד פחות טוב מהגל הראשון. נתניהו נכשל. ממשלת המנותקים לא מתפקדת.

המשך לקריאה

תגובת יו״ר יש עתיד-תלם להקמת ממשלת נתניהו החמישית

נאשם בפלילים לא יכול למנות מפכ״ל, למנות פרקליט מדינה, למנות יועץ משפטי לממשלה, למנות את השופטים שידונו בעניינו. זו רשימת הדרישות של ביבי. אלה שנכנעו לה הם לא דון קישוט, הם קישוט, מקשטים לביבי את הממשלה. שרים מספר 32, 33, 34 בממשלת הכניעה.

המשך לקריאה

הפגנת הדגלים השחורים בכיכר רבין

נאשם בפלילים לא יכול למנות מפכ״ל, למנות פרקליט מדינה, למנות יועץ משפטי לממשלה, למנות את השופטים שידונו בעניינו. זו רשימת הדרישות של ביבי. אלה שנכנעו לה הם לא דון קישוט, הם קישוט, מקשטים לביבי את הממשלה. שרים מספר 32, 33, 34 בממשלת הכניעה.

המשך לקריאה

הפגנת העצמאים בירושלים

יו״ר יש עתיד-תל״ם, יאיר לפיד: באתי לתמוך הבוקר בהפגנת ארגוני העצמאים מול הכנסת. הם לא שמרו על 2 מטר מרחק, אבל בשביל העצמאים אני מוכן לקחת את הסיכון. הם כועסים, הם צועקים, הם צודקים.

המשך לקריאה

אנחנו נעמוד בזה

הקורונה לא תכניע אותנו, כי אי אפשר להכניע אותנו. ניסו לא פעם. תמיד עמדנו בזה. התפקיד שלנו הוא להזכיר לישראלים שאותם דברים שמפחידים אותנו - גם יכולים לעורר בנו השראה. לזכור שתמיד יש לנו ברירה: להתייצב מול זה ביחד, או ליפול כל אחד לחוד. אנחנו בוחרים להלחם במגיפה ביחד. יהודים וערבים, חרדים וחילונים, קואליציה ואופוזיציה. הקורונה לא מבדילה בינינו. במאבק נגדה גם אנחנו לא נבדיל בינינו.

המשך לקריאה

תוכנית יש עתיד-תל"ם לחילוץ הכלכלה הישראלית

ח״כ לפיד: ״זו תכנית דו שלבית לחילוץ מיידי של הכלכלה מהקפאון, הצלת העסקים הקטנים והבינוניים שנזנחו בידי הממשלה וסיוע לחברות גדולות״.

המשך לקריאה

כמה עולה מצפון?

הנה מה שאמר אתמול בראיון שר הבטחון כששאלו אותו על האפשרות שתקום ממשלה של יותר מ-30 שרים: "צריך לחלק עוד תיקים. זה לא יפה, אבל זו המציאות הפוליטית. אם זה קונה עוד שנה או שנתיים, מוטב שכך. מוטב שיהיו לנו כמה שרים בלי תיק אם זה יקנה לנו עוד שנתיים של יציבות."

המשך לקריאה

ברוכה הבאה ח״כ ע'דיר כמאל מריח

יו״ר יש עתיד, ח״כ יאיר לפיד:
״גאה ומאושר לקבל אלינו את ח"כ ע'דיר כמאל מריח. גאה בה שלא ויתרה על ערכיה תמורת שום תפקיד בעולם. נלחם ביחד איתה לטובת כל אזרחי ישראל. ברוכה הבאה״.

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך